Ayşegül Metindoğan
Yüksek lisans: İstanbul Bilgi Üniversitesi, Klinik Psikoloji Programı, Evlilik ve Çift Terapisi, İstanbul, Türkiye, 2017
Doktora: Syracuse University, Syracuse, NY, 2007
Doktora tezi: Türkiye'de ebeveynlik, çocuk motivasyonu ve çocukların okula hazırbulunuşlukları: Bir yapısal eşitlik analizi
Yüksek Lisans: Syracuse University, Syracuse, NY, 2001
Lisans: Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 1997
Cinsiyet ve cinsellik
Ebeveynlik stilleri ve kültürlerarası inançlar
Küçük çocuklar arasında Bilişsel ve Sosyal Yeterlilik
Çocukların motivasyonu ve öğrenmeye hazır buluşlukları
Çocukların gelişiminde babaların rolü
Türk Aileleri ve çocuk yetiştirme
Evlilik, ev işinde iş bölümü
Çocuklarda ahlaki ve sosyal gelişim
Çocuk gelişiminde kültürlerarası araştırma
Samimi ilişkiler
Dışsallaştırıcı Sorun Davranışlarını İçselleştirme
Dergi Makaleleri
Metindogan, A., Altun, T., Ataş, B. & Çeliker, K. (in preperation). Parental Perceptions of Young Children's Reactions to Different Types of Violence Exposure.
Metindogan, A. (in preparation) Young children’s perceptions of adult gender roles, gendered occupations and tasks as a function of female headscarf in a Muslim society
Buist, K. L., Metindogan, A., Coban, S., Watve, S., Paranjpe, A., Koot, H. M., van Lier, P., Branje, S. J. T., & Meeus, W. H. J. (2017). Cross-cultural differences in sibling power balance and its concomitants across three age periods. In N. Campione-Barr (Ed.), Power, control, and influence in sibling relationships across development. New Directions for Child and Adolescent Development. 156, 87–104
Celebi Oncu E., & Metindogan Wise, A. (2010). The effects of the 1999 Turkish earthquake on young children: Analyzing traumatized children’s completion of short stories. Child Development, 81 (4), 1161-1175
Roopnarine, J. L., Krishnakumar, A., Metindogan, A., & Evans, M. (2006). Links among parenting styles, academic socialization, and the early academic and social skills of Pre-Kindergarten and Kindergarten-age Children of English-speaking Caribbean immigrants. Early Childhood Research Quarterly, 21 (2), 238-252.
Kitap Bölümleri
Metindogan, A. (2015). Fathering in Turkey. In Roopnarine, J. L. (Ed.) Fathers Across Cultures: The Importance, Roles, and Diverse Practices of Dads. pp. 327-349. Praeger, Santa Barbara, CA.
Metindogan, A. (2014). Gelişim bilimi: Tanımı, kapsamı, tarihsel temelleri, araştırma konu ve yöntemleri. In. F.Turan & A. Yükselen (Ed.) Okul öncesinde çocuk gelişimi. Hedef Yayıncılık (Developmental science: Definitions, content, historical roots, research topics and methods)
Roopnarine, J. L. & Metindogan, A. (2005). Cultural Beliefs About childrearing and schooling in immigrant families and “developmentally appropriate practices”: Yawning gaps! In O. N. Saracho and B Spodek (Eds.) Contemporary Perspectives in Early Childhood Education.
Roopnarine, J. L. & Metindogan, A. (2005). Cross-national issues in early childhood education. In O. Saracho and B. Spodek (Eds). Handbook of Research on the Education of Young Children (2nd ed.). Mahwah, NJ: Earlbaum.
Roopnarine, J.L., Metindogan, A. & Yang, H. J. (2004). Mixed-Age educational programs for young children. In J. L. Roopnarine & J. E. Johnson (Eds.). Approaches to early childhood education. (4th Ed.). Columbus, OH: Merrill/Prentice Hall.